Een veel besproken onderwerp binnen SEO is linkbuilding, of te wel het krijgen van externe links naar je website. Binnen SEO wordt er daarom veel geschreven en geld uitgegeven aan linkbuilding. De afgelopen jaren heb ik (Richard) als freelance SEO specialist diverse voorbeelden van linkbuilding bewaard en in dit artikel presenteer ik deze graag aan je!
Door bijvoorbeeld verkeerde linkbuilding kan je website veel schade oplopen met bijvoorbeeld:
Eind 2023 werd voor het eerst aangekondigd dat links niet meer in de top 3 van rankingsignalen staan.
Links are not a top 3 Google Search ranking factor, says Gary Illyes
Uit diverse casestudy’s en data blijkt echter nog steeds dat het aantal kwalitatieve links invloed heeft op de ranking in Google. Dit zie je bijvoorbeeld terug in markten met veel concurrentie. De websites op de eerste pagina hebben vaak ook de meeste verwijzende domeinen.
Een aantal casestudy’s hierover zijn:
In onderstaande voorbeelden geven we je handvatten om zelf aan de slag te gaan met linkbuilding!
Eenvoudig maar vaak vergeten! Via diverse tools zoals Ahrefs kun je ‘gebroken links’ achterhalen. Met een redirect kun je de linkwaarde doorverwijzen naar een andere pagina!
Ook eenvoudig maar nog vaak vergeten! Je social media kanalen waarbij een link toegevoegd kan worden. Vaak is link nofollow maar voor het linkprofiel altijd mooi meegenomen!
Binnen Ecommerce zijn er talloze keurmerken waarbij je een link krijgt bij aanschaf van een lidmaatschap. Bijvoorbeeld Thuiswinkel.org of Keurmerk.nl. Vaak hebben deze websites een hoge domein autoriteit. De links zijn alleen niet altijd dofollow.
Een mooi voorbeeld van links door relevantie. Door relevant te zijn over een specifiek onderwerp bestaat de kans dat gerelateerde websites gaan linken naar je content. In dit geval een gerelateerde blog van leraar24.nl naar een blogpost over een “green screen”
Gaat vaak over nofollow links maar kan wel relevant verkeer opleveren. Belangrijke voorwaarde is om het wel goed toe te passen! Dus niet zomaar links ergens op een forum plaatsen.
Via vergelijkingswebsites krijg je vaak meerdere links naar je website. Voor je linkprofiel is het beter om 1 goede dofollow link te krijgen ipv 5000 nofollow links.
Kranten waren vroeger het medium dat gelezen werd. Tegenwoordig nog steeds alleen wordt dit veel vaker online ingezet. Journalisten van kranten benaderen bedrijven om hun mening te geven over gebeurtenissen of ontwikkelingen in de branche. Hier ontstaat de kans om een link toe te laten voegen. Helaas geven partijen als ad.nl of nu.nl vaak aan dat ze onafhankelijk zijn en daardoor geen links plaatsen. Een klant van Zoekmachine Experts had geluk, de journalist van trouw.nl koos de 4 bovenste websites uit Google om een link toe te voegen naar aanbieders van het product.
De gemiddelde SEO’er die bezig is met linkbuilding kent ze wel, de linkbuilding platformen zoals Hulc, Allthewayup.nl, Popi, BDU Media. Het voordeel? Je kunt snel links plaatsen op websites die je zelf kunt uitkiezen De nadelen? Veel blogs hebben een lage waarde qua organische verkeer en bijvoorbeeld wel een hoge Domein Autoriteit. Hierdoor is de prijs al snel boven de 200 euro per blog.
In de praktijk zul je dan alleen weinig aan de linkplaatsing hebben omdat er weinig waarde aanhangt! Een goede tactiek is om te kijken naar het organisch verkeer van een blog! Is dit bijvoorbeeld boven de 1000 bezoekers per maand? Dan kun je een blog met linkplaatsing laten plaatsen.
Advertorial links lijken op de blogplaatsingen van nummer 7. Het verschil is alleen dat deze advertorials vaak plaats of branchegericht zijn en je dit direct regelt bij de uitgever of krant. Het voordeel is dat deze websites veel verkeer krijgen. Het nadeel is dat advertorials vaak weggestopt worden in de URL structuur. Bijvoorbeeld door /partnercontent/blognaam/ De hoofdpagina /partnercontent/ wordt dan bewust of onbewust toegevoegd om minder waarde aan de advertorials toe te voegen.
Bedrijvenpagina’s zijn er volop te vinden! Met wat zoekwerk in Google kom je al snel bij websites uit. Of bekijk het linkprofiel van een concurrent die al langer bestaat bijvoorbeeld. Vaak kun je via een contactformulier of e-mailadres een linkplaatsing toevoegen.
Een mooie manier van linkbuilden die vaak wel meer researchtijd kost zijn leveranciers websites. Door leveranciers in kaart te brengen kom je bijvoorbeeld artikelen tegen over je bedrijf zonder links. Deze kun je dan door contact op te nemen toe laten voegen.
Maak je gebruik van software of werk je samen met andere bedrijven? Door een interview, testimonial of een artikel kun je een plaatsing voor je website realiseren.
Een typische Nederlandse linkbuilding methode die ontstond door de ontwikkeling van het internet. De startpagina domeinen hebben een hoge domein autoriteit alleen weinig organisch verkeer. Onze ervaring is dat voor beginnende of bedrijven in een niche de startpagina links zeker nog effect hebben. Belangrijk is om het te zien als een verrijking van je linkprofiel, niet als de basis!
Bij gebeurtenissen die het landelijke nieuws halen zie je op linkbuilding gebied vaak interessante dingen ontstaan. Bijvoorbeeld bij dit nieuwsbericht van het AD. Nu heeft een website van een kerk iets minder aan de link van het AD maar het concept is opvallend om te zien.
Een mooi voorbeeld van links door opvallende dingen is onderstaande:
Diverse webshops zijn op zondag gesloten waardoor Tubantia een artikel schreef met inclusief gratis backlinks. Voor SEO adviseren we nooit om een volledige 301 redirect op zondag te plaatsen. Wanneer Google dan je website gaat indexeren is dit geen positief signaal!
Binnen je eigen netwerk zijn diverse bedrijven te vinden. Via je contactpersoon kun je proberen om een backlink te krijgen naar je website.
Heb je zelf een mooi voorbeeld van linkbuilding? Deel deze met ons en ontvang een eervolle vermelding!
Neem contact op met onze specialisten!
Dennis Verhoef
info@zoekmachine-experts.nl